Oplossing
|
Ontdek eerst in de tekening een fragment dat vier keer in de tekening voorkomt, zoals bijvoorbeeld het fragment nummer (1) hieronder.
Zoek daarna de opeenvolging van opdrachten die dit fragment tekent. Zorg er ook voor dat de robot aan het eind van de reeks opdrachten in de juiste richting wijst, zodat hij klaar staat om de volgende herhaling van het fragment correct te tekenen.
Elk van de vier herhalingen tekent op die manier een kwart van de tekening; na afloop krijg je dan het gewenste resultaat.
|
Dit is informatica!
In deze opgave draait het om herhaling. Programmeurs realiseren herhaling door middel van "lussen". In deze opgave bestaat de lus in het vier keer herhalen van een reeks opdrachten. Deze lus laat toe het aantal opdrachten dat je moet opgeven om de robot de tekening volledig te laten tekenen, sterk te verminderen, door gebruik te maken van de symmetrie in de tekening.
Het aantal herhalingen dat een lus uitvoert, hoeft niet vast te liggen. Beeld je bv. een programma in dat een klok bestuurt die het uur slaat. Dit programma zal het uur uitlezen, en dan de opdracht "luid de klok" net zo vaak herhalen als het aantal uren dat verstreken is sinds middernacht of sinds het middaguur.
Sommige lussen blijven herhalen totdat een bepaalde voorwaarde voldaan is. Als bijvoorbeeld een robot een doolhof verkent, zal hij de handeling "één stap vooruitgaan" herhalen totdat de voorwaarde "ik sta voor een muur" voldaan is. Op dat ogenblik moet de robot draaien.
Ten slotte zijn er ook lussen die tot in het oneindige blijven herhalen, zonder ooit te stoppen. Het programma dat een website opdient, bijvoorbeeld, is gebaseerd op een "oneindige lus", die bestaat in het herhalen van de bewerking "als ik een verzoek ontvang voor een bepaalde pagina, dan verzend ik die pagina".